søndag 27. april 2008

Å lese for livet

Boka "Å lese for livet" av New Zealand Ministry og Education, har mange konkrete tips til hvordan man kan arbeide med leseopplæring i skolen. Spesiellt gode tips finner du til de lavere trinnene i skolen. Felleslesing er en av de metodene som jeg vil dele med dere.

Hvordan foregår lesingen?
  • Læreren leser teksten høyt.
  • Teksten er synlig slik at alle kan se den.
  • Teksten kan leses om og om igjen over flere uker eller over hele året.
  • For hver gang klassen leser teksten, tar elevene mer ansvar for å lese teksten selv.
  • Felleslesingen omfatter også diskusjoner før, under og etter lesingen.

Hva oppnår vi med felleslesing?
  • Alle kan delta og oppleve leseglede sammen.
  • Elevene får høre hvordan flytende lesing høres ut.
  • Elevene får en følelse av tilhørighet.
  • Elevene lærer å tolke og bruke tilhørende bilder og diagrammer
  • Ordforrådet øker.
  • Lærerne får anledning til å demonstrere egnede lesestrategier og vise forholdet mellom bokstav-lyd.
  • Elevene får mulighet til å diskutere teksten sammen med andre.
Hva bør man tenke på ved felleslesing?
  • Velg en passende tekst.
  • Presenter teksten slik at elevene vet hva de kan forvente.
  • Les teksten på en passende måte.
  • Diskuter teksten.
  • Evaluer lesingen og avgjør hvis det er nødvendig å lese teksten en gang til.
Jeg trur at denne metoden er en god måte å vise elevene ulike lesestrategier samtidig som metoden innbyr elevene til å være med å lese. Du kan lese mer om de ulike metodene i "Å lese for livet" av New Zealand Ministry og Education. Boken gir en masse gode tips til hvordan vi skal få gode lesere i skolen.

Det norske læreverket Simsalabim tar utgangspunkt i denne måten å tenke leseopplæring på. For å se næremere på kan du lese mer om det på nettsidene til Cappelen Damm.

Ingen kommentarer: