mandag 24. september 2007

Om å skrive på PC

Etter å ha lest et innlegg av Lone, begynte jeg å tenke på mitt eget forhold til å skrive oppgaver på pc. Jeg husker ennå første gangen jeg vi fikk i oppdrag å skrive en tekst på pc. Det var i 4. eller 5. klasse. Jeg husker at jeg ble litt skuffet over hvor ”lite tekst det ble” i forhold til når jeg skrev med penna. Men etter litt arbeid med fonter, lære seg å sette inn bilder i teksten ble det jo riktig så arti.


Det kan godt hende at mange elever i begynnelsen bruker litt tid på å komme seg inn i hvordan en bruker tekstbehandlingsprogrammet men jeg trur at når de vel har kommet seg inn i det så bruker de mindre tid på det. Elever som ikke er vant til å skrive oppgaver på pc vil jo trenge litt tid til å finne den fonten de liker, lære seg å sette inn bilder, lage fine overskrifter osv.

For å finne ut mer om hva elevene synes om å bruke pc i skolen satte jeg meg ned å søkte om temaet på nettet. I en artikkel fra forbruker.no kan vi lese om Halvard Hølleland i Elevorganisasjonen som mener at skolen må lære seg å bruke data på en mer fornuftig måte slik at elevene blir bedre rustet for samfunnet de skal ut i. I tillegg mener han at lærerne har alt for dårlig kompetanse til å få utnyttet pc i skolen på en fornuftig måte. Og dette har vi jo hørt før. Og selv om den digitale ferdighet ble innført med kunnskapsløftet har det ennå ikke skjedd noe med utdanningen til lærerne. Lurer på når IKT blir innført som et obligatorisk fag på lærerutdanningen?

Det som dukket opp i hodet mitt når jeg tenkte på mitt eget forhold til å skrive oppgaver på pc var hvor mye enklere jeg synes at det er å skrive en oppgave på pc. Pc-en gir meg mye større muligheter enn med penna. Her kan jeg gjøre så mye som enten ikke går an eller bare blir rot og klusj på papiret. Men så er jeg jo klar over at det er mange som ikke synes noe om å skrive på pc-en i det hele tatt..

7 kommentarer:

Norsk to og IKT sa...

Hei Cecilia.

dette med å kunne eksprimentere med skriftstørrelse, bilder, fonter, farger og mye annet i et tekstbehandlingsprogram gjør det motiverende for elevene. Tror mange produserer mer tekst på data enn de gjør for hånd? Dette fordi det gjør det mye enklere pga at man kan rette på teksten med et enkelt klikk. Noe av grunnen til det er at det går mindre tid til nettopp å rette på ord og setninger i en og samme operasjon. Da slipper man rotet og alle strekene man lager seg på et vanlig papir.

I tillegg er det viktig å bruke data i undervisningen, fordi som du skriver, man skal forberde elevene på den teknologiske verden. en verden som går bare mer og mer i den retningen.

Anita sa...

Jeg er helt enig i at vi ved bruk av data kan gi elevene anledning til å se de mange mulighetene et tekstbehandlingsprogram gir. Og for de som sliter med skriving med penn, er dette et unikt verktøy. Mange lærere fra "gammel"skole mener jo at elevene mister evnen til å opparbeide seg en form for håndskrift. Dette mener jeg skolens PC park selv setter begrensninger for. Alle elever har jo i begynneropplæringen skriving og dette følger jo elevene oppover i klassene. Med så få pcer som er i dagens skole ser jeg ikke dette som noe stort problem. I utgangspunktet mener jeg at det blir alt for lite bruk av data i skolehverdagen, og her bør nok politikere på alle plan grave i pengesekken og bevilge mere penger til innkjøp av datamaskiner. I tillegg må det sørges for kompetanseheving blant lærerne i forhold til bruk av IKT.

Anne-Greta sa...

Dagbladet har den siste tida hatt en serie artikler om "tilstanden" i norsk skole, lærerutdanningen osv. Mye av det de skriver om, kan gjøre oss skremte.
Torsdag 11.oktober 2007 viser de i en leder til en undersøkelse gjengitt i Aftenposten som forteller at 3 av 4 lærere i skolen ikke bruker data i undervisningen, til tross for at det skal være rikelig med data-utstyr, gode læreplaner og god kunnskap for det som skal til for at dette skal være mulig. I lederen oppfatter jeg det slik at i følge ITU monotor ved Universitet i Oslo mener skolelederne at bare 22% av lærerne ved deres skole har god kompetanse i bruk av digitale læremidler i undervisningen.
Å gjennomføre en "digital revolusjon" en veldig krevende oppgave. Jeg synes at lærene på "grunnplanet” er kommet veldig mye i fokus i denne debatten. Ja, det er skremmende hvis 3 av 4 stemmer. Ja, det er skremmende hvis barn og unge har så stort fortrinn at de kan ta helt styring på de digitale hjelpemidlene i klasserommet.
Jeg er enig med Dagbladet i den andre delen av lederen. Først og fremst er dette et lederandsvar. Jeg ser at nå vil kanskje noen si at jeg motsier meg sjøl i forhold til det jeg skrev for noen dager siden. Kan hende gjør jeg det.
Men akkurat da jeg leste det du skrev det du skrev Cicilia, slo det meg at hvorfor i all verden får vi ikke muligheten til å utvikle den kompetansen vi trenger for å ta vare på barna i skolen? Da kan det hende at PISA-undersøkelsene som ”de” er så livredd resultatene av, blir bedre i 20010. Jeg ser hvor mye jeg lærer om IKT. Hjelpe meg hvis jeg hadde kommet ut i skolen i august 2007 uten å ha kunnet noe om dette!

Anne-Greta

Lisa sa...

Det at man ikke liker å bruke pcen som verktøy i skriveprosessen handler nok mer om vaner, enn hva man liker. Man er jo ofte usikre på det man ikke vet/kan noe om.... Jo tidligere elevene gjør seg kjent med bruk av skriveprogram på pcen, jo lettere blir det for dem å bruke det flittig. Dersom de får prøvd seg på å skrive på pc allerede på 1. trinn, vil det jo bli like selvfølgelig for dem som å skrive for hånd.

Jeg sier ikke at man ikke skal la elevene skrive for hånd, og lære seg til å skrive pent og lesbart, men at de tidlig kommer i gang med å bruke dette hjelpemidler som har så mange muligheter i seg :-)

Caroline sa...

Det du sier om å gjøre IKT til et obligatorisk fag i lærerutdanningen er jeg helt enig i! Som vi husker fra første og andreåret vårt var det noe IKT i KRL-en og matematikken. Men jeg tror jeg snakker for oss begge to når jeg sier at IKT studiet har gitt oss en kompetanse som jeg mener er nødvendig for å ha et bevisst forhold til hvordan man kan ta i bruk IKT når det gir undervisningen merverdi.

Cecilia sa...

Anne Greta:
Er enig i det du sier om ledelsen i skolen. Trur nok absolutt at hvis en "digital revolusjon" som du sier, skal finne sted så ligger noe av ansvaret i ledelsens innstilling til IKT. MEN trur også på det at en engasjert sjel kan gjøre mye for å vende andres tanker og ideer om IKT i skolen. Hvis lærere i norsk skole skal bli gode til IKT er de nødt til å endre innstillig fra "jeg kan ingenting om data" til "jeg kan kanskje lite om data, men er villig til å prøve ut og lære meg nye ting som jeg kan bruke i undervisningen".

Til slutt mener jeg at det aller viktigste er at lærerne har et bevisst forhold til når det er hensiktmessig å bruke IKT.

Cecilia sa...

Takk for deres kommenterer! Dere kommer med mange gode tanker om IKT og skriving:)